29 Απρ 2012

Πάμε … «αναγνωστική Λέσχη»;


Η δημιουργία Αναγνωστικής Λέσχης στο Δημοτικό Σχολείο Νάουσας Πάρου είναι γεγονός!!!
Μετά από αίτημά μας, το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου αποφάσισε την ένταξη του σχολείου μας στη δράση «Ενίσχυση δημιουργίας Λεσχών ανάγνωσης στα Δημοτικά Σχολεία».
Η Λέσχη θα λειτουργεί κάθε Παρασκευή απόγευμα. Οι μαθητές με τον/την εκπαιδευτικό τους θα διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία και στη συνέχεια θα συζητούν σχετικά μ’ αυτά.
Σε τακτά χρονικά διαστήματα οι συμμετέχοντες μαθητές θα παρουσιάζουν στους συμμαθητές και τους γονείς τους κάποιο από τα βιβλία που διάβασαν και θα καταθέτουν την εμπειρία που απόκτησαν απ’ την ανάγνωσή του.
Φιλοδοξούμε να κάνουμε το σχολείο μας πόλο ανάπτυξης και ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας των μαθητών μας και να δώσουμε σ’ αυτούς την ευκαιρία για ψυχαγωγία και διαφυγή από την καθημερινότητα της σχολικής ζωής.



Λίγα λόγια για τις Λέσχες Ανάγνωσης
Στα πλαίσια της πράξης «Καινοτόμες  δράσεις ενίσχυσης της Φιλαναγνωσίας των μαθητών, το ΕΚΕΒΙ, έχει καταγράψει μέχρι στιγμής πάνω από είκοσι παιδικές λέσχες ανάγνωσης, οι οποίες δεν αποτελούν σχολική, αλλά εξωσχολική  δραστηριότητα. Αυτός είναι και ένας από τους πιο βασικός στόχους της λέσχης: Η ανάγνωση γίνεται κομμάτι της ψυχαγωγίας των μαθητών και όχι μέρος του σχολικού τους προγράμματος.
Κάθε ομάδα λέσχης αποτελείται από δέκα έως δεκαπέντε παιδιά και έχει από έναν συντονιστή (συνήθως δάσκαλο/δασκάλα). Οι συναντήσεις γίνονται μία φορά την εβδομάδα σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, όπως βιβλιοθήκες, αίθουσες σχολείων, πνευματικά κέντρα κ.λπ. Ο συντονιστής αφηγείται την ιστορία (στις μεγαλύτερες τάξεις τα παιδιά έχουν διαβάσει ήδη το κείμενο ενώ στις μικρότερες η ανάγνωση γίνεται από τον συντονιστή κατά τη διάρκεια της συνάντησης) και έπειτα όλοι μαζί συζητούν για το εκάστοτε θέμα και τέλος προχωρούν σε κάποια δραστηριότητα (εικαστική ή θεατρική), εμπνευσμένοι από το βιβλίο. Σε ορισμένες περιπτώσεις τα ίδια τα παιδιά αναλαμβάνουν να παρουσιάσουν ένα βιβλίο σε μία από τις επόμενες συναντήσεις της λέσχης. Επίσης, τα παιδιά ενθαρρύνονται να προχωρήσουν και σε πιο δημιουργικές δραστηριότητες, όπως λ.χ. να φτιάξουν προφορικά δικές τους ιστορίες ή να μαντέψουν το τέλος της ιστορίας.
Τα κείμενα επεξεργασίας μπορεί να είναι λογοτεχνικά ή και θεατρικά. Στα θεατρικά κείμενα τα παιδιά μπορούν να προχωρήσουν στην παρουσίαση μιας θεατρικής παράστασης  να υποδυθούν τα ίδια τους ρόλους  του θεατρικού ή να βοηθήσουν στην σκηνοθεσία ή την διαμόρφωση των σκηνικών. Τα λογοτεχνικά κείμενα μπορούν επίσης να παρουσιαστούν ως  παιδικό θέατρο, κουκλοθέατρο, θέατρο σκιών, παντομίμα ή εκπαιδευτικό δράμα.  
Στα πλαίσια της δραστηριότητας των παιδικών λεσχών, τα παιδιά επισκέπτονται βιβλιοπωλεία, γνωρίζουν συγγραφείς και εικονογράφους, οργανώνουν Σκυταλοδρομίες Ανάγνωσης, εκθέσεις κ.λπ.
Στόχος της αναγνωστικής λέσχης είναι και η συμμετοχή των γονέων στις εκάστοτε δραστηριότητες. Σε αυτό τα πλαίσιο διοργανώνονται συναντήσεις παιδιών και γονέων όπου οι γονείς αναλαμβάνουν διάφορους ρόλους: να παίζουν μαζί με τα παιδία, να κάνουν μαζί χειροτεχνίες, να διαβάζουν εκείνοι τις ιστορίες  κ.λπ.
Οι αναγνωστικές λέσχες ενισχύουν τις δημιουργικές και καλλιτεχνικές δεξιότητες των παιδιών, συμβάλλουν στην ανάπτυξη της γλωσσικής και γνωστικής ικανότητας,  στην διαμόρφωση του τρόπου σκέψης τους,  διευρύνουν τους ορίζοντές τους και ανοίγουν προοπτικές για το μέλλον. Το πιο σημαντικό κομμάτι όμως είναι η μύηση των παιδιών στον μαγικό κόσμο της λογοτεχνίας. Μεγαλώνοντας θα επιζητούν τη συντροφιά του βιβλίου από δική τους επιλογή και ανάγκη. Ας δείξουμε, λοιπόν, στα παιδιά το δρόμο της ανάγνωσης.

1 σχόλιο:

  1. Καταπληκτικές οι σκέψεις σας!!
    Καλή αρχή στη Λέσχη Ανάγνωσης σας!
    Μπράβο σε όλους τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς που στηρίζουν τέτοιες ωραίες πρωτοβουλίες!!!
    Με πολύ ενδιαφέρον θα παρακολουθούμε τις δράσεις σας που θα αποτελούν για μας ένα πρότυπο μίμησης!!! Συγχαρητήρια!!!!
    Νατάσα Τόμπρου

    ΑπάντησηΔιαγραφή